Längst ner
Föregående ämne
Nästa Ämne
Registrera dig för att posta
Fodergömmor... |
|||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Just can't stay away
![]()
Registrerade sig:
09-03-15 09:51 Grupp:
Medlem Inlägg:
76
Nivå : 7
HP : 0 / 166
![]() |
Nu har jag äntligen fått mina små fåglar. Tre stycken kakarikis. De har varit hos mig en vecka nu. Tänkte berätta vilken mat de fått och hur de hanterar maten. Kanske har ni tips eller idéer att dela med er av?
De är ca 5 månader gamla och de är helt insnöade på fröer. De första dagarna rörde de knappt frukten jag stoppade in i buren även fast jag vet att de haft det mycket bra hos sin uppfödare och fått iaf kiwi, majs, physalis och äpple. Nu har jag börjat ge dem betydligt mindre frö i de små frömatskålarna jag har. De har bara lite lite frö på botten. I ett stort ölflak (kartong) har jag stoppat en näve halm och lagt i en bandyboll med torkade rönnbär, en hushållsrulle med sågspån, pumpafrö, solrosfrö och lite hasselnötter. I halmen ligger också lite jordnötter med skal. Under en gunga hänger en kräckerstång så att de måste balansera på kräckerstången för att äta. I en krok i taket hänger det ett läderband med träkulor, valnötter och mandlar (som jag borrat hål genom) och en toarulle med solrosfrön och pumpafrö i. På några väl valda krokar har jag satt plommonskivor och gurkskivor. Mina små sötnosar har gått bersärkagång på kräckerstången. De hänger upp och ner, balanserar, flaxar och kämpar för att få i sig fröerna. Tyvärr har de inte alls förstått vad som finns i toarullarna eller på läderbandet. Ibland hoppar de på läderbandet och leker lite med kulorna och pillar lite på karbinhaken. De har inte heller hittat frukten jag gömt eller jordnötterna i halmen. De mumsar fröer och nu har de börjat kasta sig över frukten jag gett dem. På ett lerfat har jag just nu lite apelsin, fikon, gurka, broccoli, äpple, physalis, kiwi, vindruvor, rädisor, plommon, sallad, passionsfrukt och paprika. De äter med förtjusning allt med frö i. Physalisen, kiwin och passionsfrukten gick åt först. Salladen är också en klar favorit. Kakarikisarna är inte alls rädda, så det är inte därför de inte vågar ge sig på toalettrullarna. Jag tror helt enkelt att de inte vet vad som finns där... Jag har gjort små hål så att de kan ta sig in i rullarna... Hur får jag dem att förstå? Jag kan ju inte låta bli att ge dem mat som de faktiskt hittar. Annars får de ju inget i sig. Tips och förslag?
Postat den: 09-11-22 18:52
|
||||||||||
|
|
|||||||||||
Re: Fodergömmor... |
|||||||||||
|
Just can't stay away
![]()
Registrerade sig:
Medlem Inlägg:
76
![]() |
Här är min lilla ölflakskartong med spännande gömställen och mumsigt godis... Som fåglarna inte har rört alls.
Här är deras lilla matskål. De fick maten för 30 minuter sedan och det ser redan ut som ett bombnedslag. Jag måste städa buren varje dag. Hurra! Här är deras roliga lädersnöre med massa spännande nötter och kulor på. Här har vi lillkillen som ska mumsa på fröna som gömmer sig längst ner i de små lerkrukorna.
Postat den: 09-11-22 19:45
|
||||||||||
|
|
|||||||||||
|||||||||||
|
Just can't stay away
![]()
Registrerade sig:
08-10-18 12:21 Från några mil utanför Stockholm
Grupp:
Medlem Inlägg:
75
HP : 0 / 164
![]() |
Vad mycket kul du har ordnat för dem med maten
Mina får mest grönsaker blandade med frön, finrivna eller hackade/mixade. Äppelbitar har jag rullat i frön. Att trä frukt o grönsaker på en pinne brukar uppskattas av många fåglar.
Postat den: 09-11-24 10:30
|
||||||||||
|
Överföring
|
|||||||||||
|||||||||||
|
Just can't stay away
![]()
Registrerade sig:
Medlem Inlägg:
76
![]() |
Jo, det är kul grejjer, men de fattar ju inget. De har fortfarande inte rört något annat än fröskålarna, kräkers & frukten i skålen. Hittade den där roliga affären i Handen. De hade massor med roliga saker, så nu har jag köpt en del "färdiga" fodergömmor & en fruktstång. Men det har de inte heller rört...
Postat den: 09-11-25 06:22
|
||||||||||
|
|
|||||||||||
|||||||||||
|
Just can't stay away
![]()
Registrerade sig:
08-10-18 12:21 Från några mil utanför Stockholm
Grupp:
Medlem Inlägg:
75
HP : 0 / 164
![]() |
Det tar tid för dem att våga testa. Håll ut
Postat den: 09-11-25 12:06
|
||||||||||
|
Överföring
|
|||||||||||
|||||||||||
|
Home away from home
![]()
Registrerade sig:
06-09-30 15:38 Grupp:
Medlem Inlägg:
807
Nivå : 25
HP : 122 / 614
![]() |
Så fint du har ordnat det för dina fåglar!
Postat den: 09-12-08 19:42
|
||||||||||
Överföring
|
|||||||||||